Δύο νομοσχέδια του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση εντός της εβδομάδας περιλαμβάνονται στην ατζέντα του υπουργικού συμβουλίου που συνεδριάζει την Τρίτη. Το ένα αφορά τη διαχείριση και τον έλεγχο του αιγιαλού και των παραλιών, ενώ το δεύτερο θα περιλαμβάνει την ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της κοινοτικής οδηγίας, η οποία καθιερώνει ελάχιστο φορολογικό συντελεστή 15% στα κέρδη των πολυεθνικών εταιρειών.
Διευρύνεται ο κατάλογος των δηλώσεων μεταβίβασης ακινήτων που θα γίνονται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά. Το 2023 οι επισκέψεις στην εφορία μειώθηκαν κατά περίπου 400.000 λόγω της υποβολής των δηλώσεων ψηφιακά. Για το 2024 η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θέλει να αυξήσει αυτό τον αριθμό γι’ αυτό καθιστά υποχρεωτική την ηλεκτρονική υποβολή ακόμη περισσότερων δηλώσεων.
Ανοίγει ο δρόμος για την εισαγωγή των μετοχών του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος στο χρηματιστήριο. Στο επενδυτικό κοινό αλλά και στους σημερινούς μετόχους θα διατεθεί το 30% που ελέγχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ. Πώς διαμορφώνεται το χρονοδιάγραμμα και η μετοχική σύνθεση μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας
Κοντά στα 80 δολάρια το βαρέλι αναμένεται να κινηθούν το 2024 οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών, οι οποίοι προβλέπουν ότι η αδύναμη παγκόσμια ανάπτυξη θα περιορίσει τη ζήτηση, την ίδια στιγμή που οι γεωπολιτικές εντάσεις θα μπορούσαν να προσφέρουν υποστήριξη. Ερωτηματικό παραμένει εάν το καρτέλ του ΟΠΕΚ θα είναι σε θέση να διατηρήσει τις περικοπές στην προσφορά προκειμένου να στηρίξει τις τιμές στην αγορά.
Υπενθυμίζεται ότι το 2023 το πετρέλαιο Brent κυμάνθηκε κατά μέσο όρο στα 82,17 δολάρια το βαρέλι, σημειώνοντας ετήσια πτώση της τάξης του 9%, καθώς το ισχυρό δολάριο ενίσχυσε το περιβάλλον των υψηλών επιτοκίων, ενώ παράλληλα καταγράφηκε υποτονική ζήτηση από τον μεγαλύτερο καταναλωτή πετρελαίου την Κίνα.
Σύμφωνα με την J.P. Morgan, η τιμή του Βrent αναμένεται να κινηθεί στα 83 δολάρια το βαρέλι και ο λόγος είναι ότι φέτος ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών και ειδικότερα η αύξηση του στόλου των ηλεκτρικών οχημάτων θα αρχίσει να αποτυπώνεται στην αγορά και να οδηγεί σε μείωση της κατανάλωσης.
Η Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ EIA προβλέπει ότι οι τιμές για το αργό Brent θα είναι κατά μέσο όρο 93 δολάρια ανά βαρέλι. Το Brent διαπραγματεύεται επί του παρόντος κοντά στα 80 δολάρια το βαρέλι.
Η Bank of America βλέπει τις τιμές του Brent κατά μέσο όρο στα 90 δολάρια το βαρέλι το 2024, με το αργό πετρέλαιο West Texas Intermediate (WTI) να κυμαίνεται κατά μέσο όρο στα 86 δολάρια το βαρέλι το επόμενο έτος.
Η Goldman Sachs, από την πλευρά της, προχώρησε σε μείωση της πρόβλεψής της για τη μέση τιμή του πετρελαίου το επόμενο έτος κατά 12%, επικαλούμενη την άφθονη παραγωγή στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η τράπεζα ανέφερε σε έκθεσή της ότι αναμένει το Brent να φτάσει κατά μέσο όρο στα 81 δολάρια το βαρέλι το 2024, χαμηλότερα από την προηγούμενη εκτίμηση των 92 δολαρίων το βαρέλι.
Ωστόσο σύμφωνα με το ακραίο σενάριο που περιλαμβάνει κλιμάκωση της έντασης στη Μέση Ανατολή οι τιμές εκτιμάται ότι θα μπορούσαν να εκτιναχθούν έως και 30%.
Η δραστική μείωση των κόκκινων δανείων καταδεικνύει την δέσμευση του τραπεζικού κλάδου να υιοθετήσει πιο προσεκτικές πρακτικές δανεισμού και διαχρονικές μεταρρυθμίσεις, ενώ σημαντικός ήταν και ο ρόλος του προγράμματος «Ηρακλή» σημειώνει σε συνέντευξη του στην Κωνσταντίνα Δημητρούλη ο Καθηγητής Οικονομικών στο Essex Business School κ. Αλέξανδρος Κοντονίκας. Ως προς τις προκλήσεις για τη νέα χρονιά ο κ. Κοντονίκας εκτιμά ότι το μεγάλο στοίχημα είναι να διατηρηθεί η δυναμική σταθερότητας στα κόκκινα δάνεια υπό το καθεστώς υψηλών επιτοκίων και γεωπολιτικών κλυδωνισμών.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΗ